Bár nem számít nagy újdonságnak, de még mindig sokan nem tudják mi is az a pedelec kerékpár, vagy közismertebb nevén „elektromos bicikli”. A pedelec elnevezés az angol Pedal-electric szó mozaikszava, ami nem más, mint elektromos rásegítés pedálozáskor. A pedelec rendszer nem összekeverendő az elektromos gázkaros „kerékpárokkal”, ugyanis ha nem tekerjük a kerékpárt a motor nem fog semmiféle segítséget adni nekünk.
Első körben oszlassuk el a legnagyobb tévhitet. A pedelec bringa nem egyenlő az E-bike-al! Sajnos sokszor még a sajtó is összekeveri, vagy egybemossa ezeket a kategóriákat (a legnagyobb forgalmazó a Bosch is Ebike-nak hívja a saját pedelec szettjét). Így öntsünk tiszta vizet a pohárba a fogalmakkal:
A törvényi szabályozás a következő EU-s szinten:
- Pedelec: Kizárólag a hajtás rásegítésében vesz részt a motor, csak pedálozás esetén kapcsol be. A motor teljesítményének névleges értéke nem lehet magasabb, mint 250W, és a rásegítés csakis 25 km/h-ig megengedett.
- S-Pedelec: A pedelec kerékpárhoz képest a különbség az, hogy a motor teljesítménye nincs korlátokhoz kötve, a motor rásegítése 45 km/h-ig történhet, e sebesség felett a motornak ki kell kapcsolnia. Ennek értelmében, ehhez a kerékpárhoz már segédmotoros biztosítás, jogosítvány szükséges, és a kerékpárt rendszámmal, világítással el kell látni. Hazánkban – ahogy az 50 köbcenti alatti robogóknál is – kivételek vagyunk e szabály alól, így nem kötelező a rendszám (ennek ellenére a gyártók rendszerint ellátják a kerékpárokat rendszámtartóval), ellenben 350W-ban határozták meg a motor teljesítményét.
- E-bike: Gombnyomásra vagy gázkarra történő önálló haladásra is képes „kerékpár”, amit elektromos motorszerkezet hajt meg. Az unión belül szintén segéd motorkerékpárnak minősül, így ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá is, mint az S-pedelec kerékpárra. (Természetesen itt könnyebb kiszűrni azt milyen bicajjal megyünk az erdőbe, mert egy robogó kinézetű E-bike-ot már könnyebben kiszedhet a rendőr, ha nem megfelelő helyen megyünk vele.)
Vizsgáljuk meg közelebbről:
A pedelec kerékpároknál többféle megoldás létezik a rásegítésre. A legolcsóbb az első kerékbe épített agymotorok, amelyek még nagyon kezdetlegesek, és kizárólag aszfalton való tekeréshez ajánlottak. Ezek még igen egyszerű modellek, manapság már egyáltalán nem találhatóak ilyen jellegű pedelec kerékpárok a márkás gyártóknál. Egy kicsivel szerencsésebb megoldás a hátsó kerékbe épített agymotor, amit szintén inkább aszfaltos felhasználásra javaslunk. Számos nagyobb gyártó még használja ezt a fajta pedelec rendszert, de a legelterjedtebb - és véleményünk szerint egyben a legjobb megoldás - a középmotoros rásegítés. A középmotoros rásegítésnél a bringa súlypontja teljesen ideális helyen helyezkedik el, így jobb irányíthatóságot kapunk, és még jobban úgy érezzük, hogy egy „hagyományos” bringa van alattunk (a súlyát leszámítva).
Gyakorlatilag a jelen pillanatban 2 gyártó van, aki a piacot uralja, így a legtöbb kerékpárgyártó vagy Bosch, vagy Shimano STEPS rendszert építi be a kerékpárjaiba.
Shimano STEPS:
Látva a Bosch sikerét, a Shimano úgy döntött, ő sem fog lemaradni, így kihozta a saját rendszerét a Shimano STEPS-et, és minden lehetősége meg is van rá, hogy sarokba utasítsa a jelenleg piacvezető Bosch rendszert. A STEPS fő részei a motor, ami 70nm nyomatékra is képes, ezáltal tényleg úgy fogjuk érezni magunkat, mint Popeye, aki most ette meg a spenótadagját. A rendszer áll még egy vezérlő egységből, azaz egy kijelzőből, és a hozzá tartozó kapcsolókból, amin a rásegítés mértékét állíthatjuk, illetve a kijelzőn kísérhetjük figyelemmel, melyik fokozatban vagyunk, milyen gyorsan haladunk, és további információkat is nyomon követhetünk, amelyek fontosak lehetnek. Az egyik legdrágább kiegészítő az nem más mint a Lítium-ion akkumulátor, ami garantált 1000 feltöltési ciklus után veszíthet az élettartalmából. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy 1000 feltöltés felett már nem 100%-os, így 120 km-es rásegítés helyett már „csak” 95 km-t tudunk elmenni egy feltöltéssel.
Ami későbbiekben a STEPS előnye lehet az nem más, mint az, hogy a legnagyobb kerékpáralkatrész gyártójának a saját terméke. Ezáltal már most is olyan megoldásokkal találkozhatunk, mint pl. az elektromos Di2 váltás integrálása a STEPS rendszerbe. Ezzel a technikával már nem csak a kijelzőn láthatjuk digitálisan melyik sebességben van a váltó, de már automata váltásra is lehetőség van.
Ami még szintén a Shimano STEPS rendszer mellett szól (és ez a Bosch-ra is igaz), hogy a support egy ilyen nagy gyártónál nagyon megbízható. Ha bármi problémánk lenne, akkor biztosak lehetünk abban, hogy a cég nem tűnik el a süllyesztőben, így ha bármilyen alkatrészünk elromlik/eltörik, biztosan megoldást fogunk tudni találni rá. Ez az a pont, ami a legfontosabb egy elektromos kerékpár vásárlásánál, hiszen az a tapasztalat, hogy az olcsó „noname” rendszereknél könnyen előfordulhat, hogy az elromlott alkatrészünket nem tudják cserélni, ezáltal befürödtünk a bringa vásárlásával.
Bosch:
Ma a Bosch uralja a Pedelec rendszerével a piac 85%-át (ez biztosan fog változni idővel). Ezzel a piacvezető erővel gyakorlatilag a Bosch élen jár a pedelec kerékpárok fejlesztésével és szolgáltatásaival. Csak úgy mint a STEPS-nél, szintén 3 fő egységből áll a Bosch pedelec rendszere. Az akkumulátor tulajdonságaiban majdnem, hogy megegyezik STEPS-sel, így erre kár több sort írni. A motort illetően már van némi eltérés. A Bosch alapjában véve 2 motortípust futtat: az Active Line rendszert és a Performance Line rendszert. Az Active Line motor inkább trekkingekbe városi kerékpárokba kerül beszerelésre, míg a Performance Line, ahogy a neve is utal rá, ott mutatja ki foga fehérjét, ahol a teljesítményen van a hangsúly, azaz a terepen, az emelkedőkön. Az Active Line nyomatéka 35nm, ami egy hétköznapi általános felhasználásra bőven elég. A Performance Line 75nm-es nyomatékkal rendelkezik, ami már a legmagasabb fokozatban a saját teljesítményünk 300%-a! Amiben többet tud nyújtani a Bosch motor a Shimano STEPS-el szemben, hogy míg a Shimano nem tervez S-pedelec motort még, addig a Boschnál ez már elérhető (45 km/h rásegítés).
A kijelzőben van egy nagyobb eltérés: a Bosch Intuvia kijelző nagyjából hasonló tudást ad, mint a Shimano STEPS-es társa, viszont a Bosch-nál opcionálisan, akár utólag is beszerelhető a Nyon kijelző. Talán ez az a pont, amiben jelentősen többet tud nyújtani a Bosch jelenleg, hiszen a Nyon kijelzőn nem csak a jelenlegi sebességet és a rásegítés mértékét látjuk, egyéb kisebb adatokkal egybekötve, hanem már egy teljes értékű GPS is használható a színes kijelzőn, amire teljesen ingyenesen tölthetjük le a térképeket. Ami ebben plusz extra, hogy az erdei turista utakat is többnyire ismeri a Nyon térképe. Külön előnye a Nyon-nak, hogy Bluetooth-on kommuninkál a telefonunkkal, és akár pulzusmérő szíjunkkal is, ezáltal a teljes edzés adatait is meg tudjuk tekinteni. A képrenyő pedig szabadon kalibrálható.
Mi a hatótávja egy ilyen bringának?
Nagyon nehéz megjósolni a tényleges hatótávot, hiszen nagyon sok minden befolyásolhatja az akkumulátor teljesítményét. Számít mennyire hidegben/melegben tekerünk, a domborzati viszonyok, és az is, hogy erőből vagy pörgősen tekerünk. Azt azért el lehet mondani, hogy egy 400-500W-os akkumulátorral közepes vagy kis fokozaton 100 km-t már meg lehet velük tenni, ami azért egy egész szép távnak mondható. (Egy 500W-os akkumulátorral egy Bosch rendszernél ECO módban akár 200 km körül is teljesíthetünk.) A legnagyobb rásegítéssel ezt a távot akár 30 km-re is le lehet csökkenteni, de nagyon sok esetben nem indokolt ekkora rásegítést használni. Gyakorlatilag pár használat után már meg tudjuk mondani, hogy a mi bicajozási stílusunknak megfelelően mi az a táv, amit el tudunk menni vele.
Természetesen fontos, hogy az akkumulátort lehetőség szerint ne tartsuk lemerült állapotban - ezzel jelentősen meghosszabíthatjuk az élettartalmát. Semmi probléma nem lesz abból, ha egy félig lemerült akkumulátorra rátöltünk, az még nem fog egy ciklusfeltöltésnek számítani, így kis odafigyeléssel jó pár évig semmit sem veszíthetünk az akkumulátor teljesítményéből.
Drága a karbantartása?
Az akkumulátort leszámítva, amire ha a fent leírtak alapján ügyelünk, nem lesz rosszabb helyzetünk, mint bármely egyéb más bringával. A kerekeit egy esetleges defektnél nem időigényesebb vagy nehezebb kicserélni, mint egy kontrás vagy agyváltós kerékpárnál. A motor gyakorlatilag zárt rendszerű, nem sok esély van a tönkretételére.
Mivel a kerékpárnak a többi alkatrésze megegyezik a „normál” kerékpárokéval, így ugyanazokat a váltókat, fékeket használják a gyártók, mint egyéb más modelljeiken. Ha bármely alkatrész tönkremenne a 3 fő darabból (akkumulátor, kijelző, motor), akkor az egész egység egyben cserélhető, így a gyár küld helyette egy másikat, amit gyerekjáték beszerelni. Rendszerint egy normális jól felszerelt kerékpárboltnak ez nem lehet kihívás, és nem indokolt magas költség a szervizre sem. (Csak a motor levételére kell szerszám, a kijelző és az akkumulátor cserét bárki meg tudja csinálni szerszám nélkül.)
Pedelec kerékpár vs. „normál” kerékpár
Előre leszögezem: a pedelec kerékpár is pont olyan kerékpár, mint bármelyik másik. És mielőtt bárki azzal jönne „ez motorkerékpár, ez nem számít kerékpárnak, mert segít a motor”, nekik üzenem, amikor a downhill kerékpárt felszállítják a hegy tetejére, akkor ő önerőből jutott fel a csúcsra? Akkor a downhill kerékpár nem kerékpár? Nyugdíjasok, mert nem bírják megmászni a hegyet? Kötve hinném.
Egyszerűen el kell fogadni, hogy a pedelec kerékpárok egy új stílust teremtettek. Lesznek olyanok, akiknek ez nem jön be, és lesznek olyanok, akik megtalálták az álmukat egy ilyen kerékpárban. Az összes olyan ember, aki megvetéssel néz a másik kerékpáros társára, hogy ő miért abban a stílusban teker, az ugyanazt csinálja, mintha valaki a másik zenei stílusát kezdené el szidni, hogy „hülye vagy, hogy ilyen sz@rt hallgatsz” (sajnos még sok ilyen ember sétál közöttünk).
Aki úgy gondolja, hogy ezekkel a pedelec kerékpárokkal nem lehet edzést végezni, az nagyon téved. A pedelec nem a lusták kerékpárja, ha valaki késztetést érez, hogy keményen eddzen, bizony meg tud bőven izzadni ezen a bicajon is. A különbség csupán csak annyi lesz a „normál” kerékpárhoz képest, hogy ugyanazzal az erőfeszítéssel, amit beletenne a hagyományos kerékpárba, a pedelec esetében gyorsabban és messzebbre jut el. Egy hegyet megmászni akár fele annyi időbe is beletelhet, mint egy hagyományos kerékpárral, ami nem azt jelenti, hogy itt meg kellene állni az edzéssel, hiszen megmászhatja kétszer is, és ugyanannyit edzett, mintha egy hagyományos bicajjal ment volna, csak több élvezetett kapott. Ez a kulcsszó valójában a pedelec kerékpárokra. Ezek a kerékpárok nem mások, mint „ÉLMÉNY KERÉKPÁROK”. Azok fogják venni és szeretni, akik nem a saját teljesítményük maximalizálásán dolgoznak, hanem csak élvezni akarják a kerékpározást, úgy ahogy ők maguk szeretnék. Ha kell izzadva és kemény edzéssel, vagy ha kell könnyedén, nagy sebességgel, akár hegymászásra.
A fekete leves:
Sajnos a legnagyobb hátránya a súlya mellett ezeknek a kerékpároknak (átlagban 22 kg-ot nyomnak a középmotoros modellek), az nem más, mint az áruk. Egy viszonylag elfogadható jó pedelec kerékpár újonnan 500 000 – 600 000 forinttól indul. A Bosch és a Shimano STEPS-es modellek inkább 700 000-től, és egészen a több milliós árcédulával is találkozhatunk.
Drága? Igen! (Bár ez pénztárca függő.) Aránytalanul drága? Csak annyira, mint a többi kerékpár. Azt tudni kell, hogy a „hagyományos” kerékpárokból nagyon sokat adnak el, míg a speciálisabb kerékpároknál már meg kell fizetnünk a fejlesztési költségek mellett a kevés darabszámú gyártást is. Egy nagyon egyszerű fiktív példa kicsiben: felkeresed a kólagyártó céget. Ha veszel 10 üveg kólát, kerül neked üvegenként 300 forintba. Még sokallhatod is az összeget. De ha vennél 3 millió üveg kólát, ott már alkudozhatsz is az árat illetően, így könnyen lehet, hogy 1 üveg kólát 100 forintért is meg tudnál venni. Nincs ez másképpen a más speciális kerékpárokkal sem (rekumbens, fatbike, stb.). Kis tételben fogynak, ezért drágább az előállításuk, és mivel újdonságok, így a fejlesztési költség is benne van az árukban.
Amíg a pedelec kerékpárok nem terjednek el jobban, addig az áruk sem lesz olcsóbb. A jó hír viszont az, hogy irgalmatlanul gyorsan terjednek. Bár hazánkban még nem annyira tucat termék, addig tőlünk nyugatabbra, Németországban, lassan már minden második darab eladott kerékpár pedelec rendszerű.
A végszó:
Akár tetszik, akár nem, a pedelec kerékpárok új hódításba kezdtek a kerékpáros iparban, így mindenképpen érdemes figyelmet fordítani rájuk. Természetesen a versenysportot nem fogják kiszorítani, és továbbra is figyelemreméltó lesz a sportszerűen kerékpározók teljesítménye, de a zenés hasonlatra visszatérve, egy populáris zene mindig több embernek fog tetszeni, mint egy alternatív. Nincs ez másképp itt sem. A kerékpárgyártók mindig az igényekre próbálnak válaszolni, ezért is terjed a gyártók kínálatában, a pedelec mint választható modell, igen nagy számban. (Ne csak a magyar piacot vegyük alapul!) A Cube pl. évről évre jelentősen növelte a katalógusában a pedelec kerékpárok számát, és a többi piacvezető márka is ugyanígy tett/tesz.
Amennyiben szeretnél kipróbálni egy ilyen pedelec kerékpárt, látogass el hozzánk, és díjmentesen lehetőséget adunk neked a kipróbálásra.
Ha pedig vásárolni szeretnél egyet, keress meg minket az elérhetőségeinken, vagy rendelj tőlünk a webshopon keresztül ingyenes házhozszállítással, akár hitelre is.